Cookie test

PRESSE & NYHEDER

Udgivet den 1. maj 2020 af Mogens Bjerre på https://www.linkedin.com/pulse/hvordan-g%25C3%25B8r-du-din-virksomhed-klar-til-salg-og-efter-corona-bjerre/?trackingId=2OUjSOE%2BRWWj0vGQ3gkQtg%3D%3D

Mogens Bjerre, Virksomhedsmægler, NYCO  Virksomhedssalg | Generationsskifte | Værdisætning | Salgsmodning | Mobil 2212 9200

I fortsættelse af tidligere indlæg om virksomhedshandel i Corona-tid, dykker vi i dag ned i salgsmodning af virksomheder, som skal forberede et ejer- eller generationsskifte efter Corona-nedlukningen.

Næsten alt kan sælges, hvis prisen er realistisk. Skal man imidlertid have et godt salg af en virksomhed, så vil forberedelse og en vis klargøring ofte være relevant i form af at gennemføre en salgsmodning.

Ved en salgsmodning tager du et kritisk kig på en række forhold, så som din egen situation og forventninger, produktion og produktionsapparat, investeringer, kunder og marked, organisation, økonomi, struktur på selskab og finansiering, strategi og f.eks. en SWOT-analyse. Noter ned og saml det hele op, så du får et overblik, og indsatser kan prioriteres og iværksættes.

En værdiansættelse vil være særdeles nyttig og kan give et godt billede af fordelene ved at klargøre din virksomhed til salg og generationsskifte. Ideelt laves der både en her-og-nu værdi og en indikation på, hvad værdien vil være efter modning.

Virksomheder, hvis resultater har været svingende eller er direkte er ramt af Corona-nedlukningen, vil have behov for at få driften og resultaterne tilbage på sporet. Det bedste salg opnås, når virksomheden igen kan demonstrere positive resultater og et fremtidigt perspektiv. I de tilfælde, er det højeste prioritet at fokusere på at få drift og resultater i god gænge igen, samtidig med at især nogle af de strukturelle indsatser iværksættes.

En enkel fremgangsmåde er følgende:

1. Afklar med dig selv, hvornår du vil ejerskifte og hvilke forventninger, du har. Vær realistisk omkring dine planer.

2. Tag et kritisk kig på din virksomhed, drift, organisation, marked, økonomi, struktur osv. og lav gerne en SWOT-analyse. Få gerne værdisat virksomheden, evt. med før og efter værdi.

3. Lav en – realistisk - plan og prioritering af dine initiativer til klargøring.

4. Eksekver på dine planer, eller med andre ord, få det nu gjort!

Som det her fremgår, er der med salgsmodning ikke tale om en ”salgslakering” med vilde forcast, men et stykke grundigt og seriøst arbejde, som forbereder virksomheden til et vellykket salg eller generationsskifte. Held og lykke med arbejdet.

God weekend!

Mogens

Har du spørgsmål eller behov for en uddybning, så er du velkommen til at kontakte Mogens Bjerre på 2212 9200 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.